WGAS: Materie-antimaterie en de Big Bang

De Big Bang... het ontstaan van het Heelal... Maar was er wel een explosie? En hoe is ons huidige Heelal daar dan uit voortgekomen? Waarom is er meer materie dan antimaterie in het Heelal, of ook 'waarom zijn wij er', en waarom is het Heelal niet gewoon leeg? Kernfysicus Nathal Severijns loodst ons langs deze vragen via een discussie over de beginperiode van het Heelal op basis van onze kennis van de basisdeeltjes en de vier basiskrachten in het Heelal, en geeft waar mogelijk een antwoord. De voordracht richt zich zowel op personen met een goede achtergrondkennis als op het brede publiek.

Nathal Severijns is professor aan de KU Leuven. Zijn onderzoek richt zich op de studie van de zwakke kernkracht en de fundamentele symmetrieën in de natuur en speelt zich af op de grens van de kernfysica en de deeltjesfysica. Met zijn team voert hij daarvoor experimenten uit met radioactieve atoomkernen aan het CERN instituut in Genève, en met ultra-koude neutronen aan het Paul Scherrer Instituut bij Zurich. Hij doceert in de bachelor en masteropleidingen fysica en architectuur, en coördineert de masteropleiding medische stralingsfysica. Daarnaast is hij erg begaan met het elektriciteitsvraagstuk in ons land, en met de klimaatopwarming en de duurzaamheidsproblematiek in het algemeen. Sinds vorig jaar doceert hij ook een cursus over duurzaamheid. Maar vandaag neemt hij ons mee naar het prille begin van ons heelal, dat beheerst werd door de vier basiskrachten in de natuur en de allerkleinste deeltjes.

Datum:
donderdag, 21 september, 2017 - 20:00 tot 22:00