Gestolen planeet: ‘planeet 9’ mogelijk van een andere ster afkomstig.

Als de hypothetische negende planeet in ons zonnestelsel echt bestaat dan is het mogelijk een exoplaneet die de Zon lang geleden heeft weggetrokken van haar moederster. Altans dat beweren onderzoekers aan de Zweedse Universiteit van Lund.

Eerder dit jaar was het nog wereldnieuws dat Konstantin Batygin en Mike Brown, onderzoekers aan Cal Tech, mogelijk een negende planeet ontdekt hadden in ons zonnestelsel. Een wereld die 10 keer massiever zou zijn dan de Aarde ver buiten de baan van Pluto.

Niemand heeft tot nog toe de negende planeet ooit gezien. Haar bestaan is dan ook een louter wiskundige berekening op basis van afwijkingen in de banen van enkele hemellichamen in de Kuipergordel.

Hoewel veel onderzoekers de jacht geopend hebben op de planeet, zijn andere bezig met het onderzoek naar het onstaan ervan. Sommige denken dat  Planeet 9 gevormd is samen met de andere planeten van het zonnestelsel. Dat ze zich zo ver van de Zon bevindt, zou te verklaren zijn door een nog onbekende invloed van de interactie van de zwaartekracht.

Onderzoekers aan de universiteit van Lund zoeken de oorzaak echter buiten ons zonnestelsel. Computersimulaties tonen aan dat er een mogelijkheid bestaat dat Planeet 9 zo’n 4,5 miljard jaar geleden “gestolen” is van een andere ster. In die tijd bevond onze Zon zich immers nog dichterbij de andere sterren uit de Lokale Cluster. Als de Zweden het bij het juiste eind hebben, dan zou Planeet 9 een nog interessantere planeet kunnen zijn dan aanvankelijk gedacht. Niet alleen breidt het zonnestelsel opnieuw uit, maar we zouden de kans krijgen om een exoplaneet te bereiken met een ruimtesonde! Iets wat onder de huidige omstandigheden onmogelijk is.

Er is meer onderzoek nodig om deze hypothese met zekerheid te kunnen bevestigen. Planeet 9 is immers nog niet ontdekt. Verdere studie van de Kuipergordel zal meer licht moeten werpen op dit mysterie.

Als ze bestaat dan werd 'Planeet 9' mogelijk weggetrokken door de Zon van een andere ster. (Lunds Universitet)