New Horizons schiet beelden van Pluto - Dawn van Ceres

New Horizons

Met een snelheid van 50 000 km/h nadert NASA’s ruimtesonde New Horizons stilaan de dwergplaneet Pluto. Ondertussen heeft het bijna 10 jaar oude ruimtetuig al zo’n 5 miljard km afgelegd sinds zijn vertrek in 2006.  Vanuit deze bevoorrechte positie zond New Horizons afgelopen woensdag enkele nieuwe beelden terug van de dwergplaneet Pluto. Niet zomaar een dag, maar de 109de verjaardag van Clyde Tombaugh, die de kleine ijswereld ontdekte in 1930.

New Horizons bevond zich op iets meer dan 200 miljoen kilometer van Pluto. De foto werd genomen met zijn Long-Range Reconnaissance Imager (LORRI) camera. Hoewel de beelden voorlopig nog niet erg spectaculair zijn, zijn ze erg bruikbaar voor de wetenschappers om koerscorrecties door te voeren. Er zullen nog tal van foto’s volgen met als hoogtepunt die van 14 juli, wanneer New Horizons een scheervlucht maakt langs de ijsdwerg. De eerste echte mooie beelden worden verwacht tegen de lente.

Beeld van Pluto en haar maan Charon (NASA/JHU APL/SwRi)

Dawn

Ook NASA’s  ruimtesonde Dawn nadert haar doel Ceres. De foto’s van deze ruimtesonde zijn wel al een stuk gedetailleerder. Het zijn tot nu toe de meest gedetailleerde beelden ooit genomen van de dwergplaneet Ceres.

De kleine dwergplaneet Ceres, slechts 950 km in diameter, is het grootste object uit de planetoïdegordel die zich bevindt tussen de banen van Mars en Jupiter.

Beeldencompilatie van Ceres. (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/PSI)